Encara el sento lliscar, noto com
s’esmuny entre els meus dits. L’onada se
l’emporta...s’en va. Fa tants i tants anys d’aquell dia. Era a la platja
de Vilassar. Jugava amb les onades. Era
un anell petit amb una maragda i dos brillantets, un rectangle i dos quadrats,
de manera paral·lela però asimètrica. Anava fent palades amb les mans per colar
l’aigua entre els dits i poder-lo recuperar. La sensació de pèrdua, del record
que s’en va. Va fugir sense poder-hi fer res. Només va quedar la sensació d’impotència, de fet
consumat. Un gust amarg i salat, barreja d’aigua i tristesa. El soroll de les
ones em donava una sensació d’astorament, de brogit que és fica
dins del cap. La olor del mar em penetra fins al cervell quan intento
cabussar-me i recuperar-lo.
Aquest mar nostre, d’intens blau em
porta cap a Calella un fred matí del mes de febrer. El pare feia un reportatge
filmat , com a afeccionat, de la cala i les seves roques, les arcades, la barca , una barca amb el velam
recollit. També havia rodat en alta mar, a Llafranc, des del Camí de Ronda...
Era l’ imatge per a una música, la del meu músic preferit en aquells tems,
l’any 1978. Acaba de sortir al mercat “ El meu amic el mar “ d’en Lluís Llach,
la primera cançó “ Bressol de tots els blaus” era el fons musical escollit per
aquelles imatges precioses. Unes imatges inspirades, com no podia ser d’altra
manera, per acompanyar un so sublim amb lletres poètiques i acurades. La gran
satisfacció que vaig tenir de que ell s’interessés per la meva musica preferida
i li agradés posar-hi imatge encara m’omple d’alegria, per la complicitat que
va tenir per a mi aquell gest.
Fa pocs dies en Llach explicava que
l’avi Siset, el de la cançó “l’Estaca”, era una persona real. Era l’home que li
havia fet tenir consciència política i social quan era un adolescent fill del
metge de Verges i d’una professora de música, és a dir una família burgesa i
benestant que no estava per les reivindicacions. Dons per a mi en Llach va ser
el meu “avi Siset”. Durant quaranta anys he viscut sentint la seva música ,
escoltant les seves lletres, oint les interminables “parrafades” i al conèixer
aquesta experiència seva em vaig adonar de que en el meu cas , sense voler
fer-ne un paral·lelisme, hi havía un punt en comú. Em va agradar recordar els dies
de la plaça Sant Jaume , en acabar les excursions, quan anàvem a cantar la cançó prohibida. Una
marreca de tretze anys plena d’ideals , il·lusions i somnis.
Ara, aquest cap de setmana, he refet
la pel·lícula de súper vuit de fa quasi trenta anys. L’he projectada a una
pantalla, l’he filmada en una videocàmara, l’he entrada a l’ordinador i l’he
editada. He retallat alguns fotogrames borrosos i un cop fet tot això l’hi he
posat altre cop la banda sonora, digitalitzada en mp3.
Quina emoció, veure l’obra del pare, ja mort ! Quina preciositat
d’imatges, quina cura pel ritme de les tomes!. Si a la cançó esmenta una barca,
surt la barca, la de Calella, la de aquell gelat febrer de fa tant de temps. Si
parla del vent, les onades són grans i hi ha vent, un vent fort que tan bé bufa
a alta mar. Aquesta mar nostra, la d’en Lluís Llach. La mar del meu pare. La meva mar.
El mar, LA mar y els records! Me gusta ese ir y venir, de atrás hacia el hoy,del hoy hacia el pasado, como las olas de un mar tranquilo.
ResponElimina