Abans d’escriure:
1) pensar qui és el narrador. Fins a quin punt està implicat en l’acció.
2) El temps on es sitúa el narrador.
3) L’espai (homodiegètic/heterodiegètic).
4) La informació de què disposa el narrador.
--------------------------------------------------
Descripció. Directa…… porta minifaldilla.
Indirecta…. la noia entra a la discoteca.
La D.I. comporta no fer mai una descripció física.
--------------------------------------------------
Elements bàsics en la narració:
- Temps.
- Espai.
- Fiabilitat.
--------------------------------------------
Les persones verbals:
Segons la distància que volguem prendre amb la història, utilitzarem la 1 a. 2 a. o 3 a. persona.
En la 1 a. i 2 a. t’apropes.
En la 3 a. et distancies de la narració.
Eines o recursos: A través del monòleg interior pots anar definint el personatge. I passes a la 2 a. persona per anar prenent distància.
El personatge pren força en el moment en què canviem la persona.
-----------------------------------------------------------------
En les descripcions seguir un ordre. Ordenar la prespectiva.
-----------------------------------------------------------------
Les descripcions lànguides “sensualitzen”. No es mor igual per una serp sinuosa que per una caiguda, p. ex.
---------------------------------------------------------------
“teves”, “meves”… Són possessius provinents d’un gir anglòfon que hem d’evitar.
---------------------------------------------------------------
Si volem fer un flash utilitzarem el present.
---------------------------------------------------------------
En la narració que conté un diàleg, els signes de puntuació aniran després del guionet.
I el guionet anirà enganxat a la frase que es diu.
---------------------------------------------------------------
Sobre les cites:
Títols: sempre en cursiva.
Capítol: sempre en rodona.
Text: sempre en rodona.
El retrat de Dorian Grey. No: El Retrat de Dorian Grey (anglicisme)
----------------------------------------------------------------
Consells agafats al vol:
Millor escriure la idea (a pèl) i després, “decorar-la”.
Evitar tot tipus de rima
Gràcies, Elena, per la valuosa aportació.
ResponEliminaDesde el cyber-café me quito el sombrero!
ResponEliminaMoltes gràcies, Elena, per la "pencada".
ResponEliminaElena,
ResponEliminahe canviat l'etiqueta perque sigui més fàcil de trobar
Hola, Elena!
ResponEliminaM'han agradat molt aquests resums d'apunts de classe. Una tasca molt difícil de fer. Són uns microapunts que van m olt bé per circular per l'autopista literària.